Monday 23 January 2012

Renungan artikel 1

Saya rasa lelaki tua ini amat bertuah kerana Tuhan telah panjangkan umurnya.  Bayangkan dalam cuaca ribut salji, dia dapat bertahan sehingga dijumpai.  Pada pendapat saya, dia tidak akan dapat hidup jika dia tidak pernah bertugas sebagai askar Korea semasa Perang Vietnam.  Pengalaman dan apa yang telah dipelajarinya sebagai seorang askar telah membantunya untuk hidup.  Dia dapat hidup dalam keadaan cuaca bersalji dengan mengorek terowong dan membakar wang supaya badannya kekal hangat.

Dari artikel ini, saya telah mempelajari bahawa walaupun Encik Yong Chun Kim tua, dia tidak putus asa untuk hidup dalam keadaan demikian.  Saya juga mempelajari yang kita mesti tahu apa yang kita perlu lakukan jika tersesat.

Saya berpendapat bahawa tukilan "Duit bukan segala-galanya" bermakna wang boleh dicari tetapi nyawa lebih berharga.






(123perkataan)

No comments:

Post a Comment